пʼятниця, 5 лютого 2016 р.

українська література 7 клас для самостійного опрацювання

До уваги учнів 7-х класів
Для самостійного опрацювання теми: Ліна Костенко. «Кольорові миші». Урочисте і буденне, незвичайне і приземлене. Вигадана ситуація. Образ дівчинки Анни.
·        Є люди на світі, які вміють бачити у звичайних речах щось незвичайне, у буденному – святкове, вміють фантазувати, мріяти про красиве, прекрасне, уявляти, створювати красиві і чудові речі, творити добро. А є люди, які не помічають і не хочуть помічати прекрасне навколо себе, не вміють захоплюватися, дивуватися, мріяти, фантазувати, уявляти. Є люди добрі, відкриті, усміхнені, легкі, святкові, а є – байдужі, приземлені, сірі.
·        Згадати казку Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Дві протилежності – оптиміст і песиміст.

І. Прочитати текст.

КОЛЬОРОВІ МИШІ
Давно,

іще в шістсот якомусь році,
ну, цебто більш як три віки тому,
коли носили шпаги ще при боці
і розважали стратами юрму,
коли відьом палили при народі,
коли наук не знали ще ладом, —
кажу, давно, кажу, у Вишгороді
підсудна Анна стала пред судом.

Було тій Анні, може, десять рочків,
Її привів розлючений сусід.
Багряне листя, кілька тих листочків,
останнє листя із кленових віт
було на стіл покладене, як доказ,
і шаруділо тихо на сукні.
Осіннє сонце, яблуко-недоквас,
стояло в голих кленах у вікні.
І той сусід сказав тоді у тиші:
— Панове судді! Я її привів.

Вона робила... кольорові миші
з оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка,
два рази хукне — так і побіжать.

У мене діти, в мене син і дочки,
у них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові,
а ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!

Тоді суддя в судейській чорній мантії
сказав:
— Життя — це справа без гарантії.
Чаклунок ми караєм по закону.
Перехрестіться, пане, на ікону.
Скажіть суду: вона із димаря
вночі літала чи згасила зірку?
Чи вам ті миші згризли сухаря,
а чи прогризли у підлозі нірку?

Сусід сказав, що миші ті якраз
такої шкоди не чинили зроду,
що в господарстві наче все гаразд,
а йдеться швидше про моральну шкоду.

Суддя спитав: — Вони на вас гарчать?
— Та, — каже, — ні. Але вони яскраві. —
Два рази хукнув писар на печать.
Сиділа тихо дівчинка на лаві.

Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.

ІІ. Опрацювати словник, знати лексичне значення слів:
«юрма», «шарудіти», «сукно», «яблуко-недоквас», «цяцьки», «жужмом», «вирок».

Ø Після ознайомлення з текстом спробуйте з’ясувати, до якої категорії людей можна віднести дівчинку Анну. Чому? Як можна охарактеризувати сусіда? (доберіть цитати для підтвердження).

ІІІ. Визначити тему вірша: (Які часи зображені у вірші? Чому страчували людей за «чаклування»? У чому звинуватив сусід дівчинку Анну? Чи можна засуджувати людину неповторність, індивідуальність, за багату уяву і красу внутрішнього світу?)
Визначити основну думку твору: що хотіла Ліна Костенко донести до нас?
ІУ. Скласти план до тексту поетичного твору.

У. Опрацювати подану статтю*
Зображення давніх часів, коли людей страчували за будь-яке чаклування, та звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей. Засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслідує людину, звинувачує і виносить вирок на страту. Кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини — то ще й шлях до самоствердження.
Події минулого (шістсот якийсь рік) переносять нас у сучасність — переслідування інквізицією (судом) індивідуальності людини, її неординарної поведінки, мислення, творчості. Ми знайомимося з давнім минулим, коли «…розважали стратами юрму…, палили відьом … і не знали до пуття наук».
Сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям. Суд над Анною. Анна в напруженні чекає вироку. З’являється уявний кольоровий кіт, який залив, викладений на папері вирок чорнилом, що так і не був проголошений.
У творі йдеться про дівчинку Анну з «шістсот якогось року», яку судять у Вишгороді за дивний «гріх»: з багряних кленових листочків «вона робила … кольорові миші», як повідомляє суд сусід-скаржник. Від тієї забави немає спокою, каже сусід: «чаклунка Анна збила з пуття його дітей», які забули про свої цяцьки, адже тепер «вночі їм сняться миші кольорові». Змальована кількома колоритними штрихами сцена суду оголює суть конфлікту й морального змісту вірша: зіткнулися неповторність і стандарт. Власне, дівчинку Анну судять за те, що вона — з її незрозумілою для оточення яскравою фантазією — не така, як усі. Фантастичне закінчення вірша змушує задуматися про вічні істини, про нас самих, нашу здатність протистояти уніфікації і насиллю над індивідуальністю.
У. Попрацювати з художніми засобами. З’ясувати їхню роль у вірші.





1 коментар:

  1. Look at the way my partner Wesley Virgin's story starts in this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

    As a matter of fact, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he revealed hidden, "mind control" secrets that the CIA and others used to get whatever they want.

    As it turns out, these are the EXACT same tactics lots of famous people (especially those who "come out of nothing") and top business people used to become wealthy and successful.

    You probably know how you use less than 10% of your brain.

    Mostly, that's because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Maybe that expression has even occurred INSIDE your own mind... as it did in my good friend Wesley Virgin's mind around seven years back, while riding an unlicensed, beat-up bucket of a car with a suspended license and $3 in his pocket.

    "I'm absolutely fed up with going through life payroll to payroll! Why can't I become successful?"

    You took part in those conversations, right?

    Your success story is going to start. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

    Watch Wesley Virgin's Video Now!

    ВідповістиВидалити